världens hetaste nobelpris.

i år är det hetaste nobelpriset helt klart det i medicin som delades ut idag till den brittiska läkaren och forskaren robert edwards. han fick priset för att han forskat fram metoden att befrukta ägg utanför kvinnans livmoder – in vitro fertilization (IVF).

och ja, det må vara galet att säga det redan nu innan de andra ens avslöjats men do i look as if i care? nej, just det.

självklart är det pga mina egna erfarenheter inom området infertilitet. men också pga alla de vänner och bekanta som fått hjälp via IVF. o jag lovar: det finns IVF-bebisar i din närhet även om du inte ens vet om det. det är så oerhört vanligt att par har problem med att få barn på naturlig väg, vanligare än många tror.

dessutom: i dagarna kommer en av mina absolut bästa vänner att poppa en bebis som kommit till via IVF. det är hennes och hennes mans första barn. kanske hade de aldrig fått chansen att bli föräldrar annars. men nu, tack vare IVF, så går vi alla och bara väntar på att den lilla ska titta ut. helt fantastiskt!

läs mer här.

7 thoughts on “världens hetaste nobelpris.

  1. Blev faktiskt så glad att jag nästan ville gråta lite av tacksamhet när jag såg vem som skulle få Nobelpriset. Tack för de fina orden i din blogg. Jobbar på med ”poppandet”. 🙂
    Kram vännen

    • ja, jag kände också en sån oerhörd tacksamhet mot den här mannen och hans kollega som ägnade sitt liv åt det här. det är speciellt eftersom det är något vi båda (och så himla många runt oss) kan relatera till.

      stor kram!

  2. Jag tycker det är helt underbart att han får nobelpriset! Blev galet glad när jag fick veta att mina ägg blivit två graviditeter (och hoppas givetvis att allt gick vägen)

    • Ja, det är verkligen helt fantastiskt!

      Så du har donerat ägg? Det är ju också helt underbart och du är en hjältinna! 🙂 Tänk att du har kunnat hjälpa kvinnor och män att bli föräldrar. Storstor kram för dig för att du gjort det!!!

      • Ja, donerade för nästan 1½ år sen till två par, hoppas att det gick vägen för dom =) Men äsch, sluta, jag blir ju generad men tack =)

Kommentera

