om att vänta på eventuella obehagliga överraskningar.

igår var jag på blodcentralen för att ta prover inför att bli blodgivare. först fick jag en broschyr att läsa. där stod det läskiga saker om blodsmitta. jag läste snabbt. sen fick jag fylla i en hälsodeklaration.

nej.
nej.
nej.
nej.
kryssa.
kryssa.
kryssa.
skriva under.

lämna in blankett. visa legitimation.
sen fick jag vänta. läsa tidningen.

jag hann fundera att det skulle bli roligt att ta blodprov igen. jag har ju såna fina blodkärl i mina armveck. piece of cake varje gång. perfekta knarkarvener som någon sa en gång.

sen var det jag.

in i rummet. upp i sängen. bädden. vad det nu är?!

en lång lång harang om vad som händer nu, förbehåll, träning, blodgivningsstider etc.

o sen: om proverna visar en blodsmitta skickar vi dig ett brev där du får instruktioner att kontakta någon av våra läkare. får du inget brev är det bara att komma på den tiden vi bokar strax.

fem sekunder senare var proverna tagna. harangen tog 20 minuter.

o sen satte hjärnan igång: smitta? vadå? jag? inte förrän nu sjönk det där med blodsmittan in ordentligt. jag såg liksom framför mig hur jag kommer hem en dag från jobbet och där ligger ett fönsterkuvert från blodcentralen på hallmattan. den skriker!

öppna mig.
öppna mig.

o i brevet kommer det att stå att jag har fullt utvecklad aids i min högra fot. en släng av syfilis i naveln. o en helvetes massa hepatit b överallt. typ.

det är så märkligt att såna tankar kan äta sig in i huvudet och fullständigt gå i spinn. helt utan orsak. sådär underbart irrationellt. suck. nu ska jag ta o googla. på sjukdomar.

ps: innan nån säger det: ja, det är bra att man ska läsa igenom info först. det är bra att harangen är lång. not the point i ovanstående text. ok. capice?

2 thoughts on “om att vänta på eventuella obehagliga överraskningar.

Kommentera

