det var bättre förr.

saker som var bättre förr, sisådär 30-år sen.

– någon tvättade min tvätt o lagade mat åt mig
– jag fick åka vagn till o från mitt jobb (aka. dagiset)
– det lästes sagor för mig när jag skulle sova o om jag inte ville somna ensam låg någon bredvid mig tills jag somnat
– jag kunde fråga chans om jag var förtjust i nån via ett meddelande på en liten papperslapp

idag:

– jag tvättar min tvätt o gillar det på sätt o vis. ända tills det ska strykas och läggas in i skåpen
– jag får åka buss till o från jobbet. sitta o bli alldeles för varm o vara rädd för snoriga ungar o folk som nyser o det tar en hel evighet ibland
– ingen läser högt för mig längre o jag somnar ensam i min stora säng. blä
– jag skulle nog spärras in om jag skrev en chans-lapp till nån (även om jag bara ritade dit alternativen ”ja” och ”kanske”)

2 thoughts on “det var bättre förr.

  1. AGREED.

    och vet du, idag när jag gick hem från tåget mötte jag en man med sin lilla dotter, kanske två-tre år nånting. de hade varit och handlat, och flickan bar på ett stort paket wasa knäckebröd som var typ lika stort som henne själv. och hon såg SÅ lycklig ut. då tänkte jag att, gud, tänk vad lite som krävdes när man var så liten. vad lite som krävdes för att man skulle känna total lycka.

    det är också en sak som var bättre förr.

    • väldigt sant! tänk att kunna hitta de där sakerna små nu, och samtidigt kunna lägga bort oro/tankar på relationer, ekonomi, livet i stort. vad skönt det vore! 🙂

Kommentera

