söndag. om att bara vara o trivas med det.

det hela började inte så bra. jag vaknade tidigt tidigt av en mardröm. låg i sängen en stund och funderade om den hemska våldtäktsmannen samt mördaren kunde finnas i lägenheten. irrationell rädsla mot rationella tankar. ni vet hur det är. bestämde mig för att tänka på annat. kämpade med det ett tag. men sen somnade jag till slut om. helt lugn.

när jag sedan vaknade vid 9 så sken solen där ute. från köksbordet där jag hade frukosten samt DN framför mig kikade jag upp på de röda små trähusen och den blåa blåa himlen där ovan. fint. jag tycker om hösten. jag satt länge och bara trivdes. med frukosten. med den blåa himlen. med att bara vara.

sen var det dags för dagens husmorsövning: koka kalops. under tiden som jag lekte med det blodiga köttet lyssnade jag på meny på podradion. här stod jag i mitt fina kök och kockade för glatta livet och tyckte att det var riktigt roligt. o vet ni: gott blev det också.

sen: nöjd med dagens insatser i köket gav jag mig ut på promenad. kom inte så värst långt innan suget efter latte och bulle blev för stort så jag slank in på bröd & salt och satt i fönstret o drack kaffe o åt god kardemummabulle medan jag ömsom läste och ömsom betraktade folket där utanför. helt lugn i mig själv satt jag där och bara var. en sån skön känsla.

när jag kom hem igen hade jag fått en idé som resulterade i ännu en maträtt. quinoasallad med rödbetor, fetaost, falafel och babyspenat blev det. gott så det förslår.

o nu är det kväll. på sätt o vis veckans favoritkväll. o jag ska bara vara. lite till.
kvällens låt är denna som jag kom att tänka på efter att ha läst den här artikeln imorse.

2 thoughts on “söndag. om att bara vara o trivas med det.

  1. låter som en ljuvlig dag! och vad duktig du är som kockar både det ena och andra! =)

    jag tycker också om hösten. väldigt mycket. även jag tog en promenad idag (fast utan stopp för latte och bulle – lät sjukt gott, btw!) och jag bara njöt av den krispiga luften och solen som värmde mina kinder.

    • jag tyckte nog t.o.m. själv att jag var rätt duktig där i köket… hehe. o gott blev d också!

      låter som en ljuvlig promenad!!! o solen värmer väl kanske lite mer där nere ännu än vad den gör här upp där det numera är handskväder. brr!

Kommentera

