om inspiration o gamla flöjter.

rätt vad det är så händer det att du träffar någon som inspirerar dig. o nu har det hänt mig. till den milda grad att jag plågat mina grannar med flöjt-tuteri av den värsta sorten under hela kvällen.

det hela började med konstaterandet: jag ska lära mig att spela fiol.
sedan fortsatte det med frågan: vad gör du om kvällarna? hemma liksom?

o jag funderade. ja, vad gör jag? lagar mat. läser. glor på tv. surfar. spelar wf. chattar.

shit, vad boring mitt liv känns!

o sen kom frågan till mig själv: varför spelar jag aldrig flöjt?

jag hade inget bra svar på det så jag grävde fram flöjten o har alltså tutat hela kvällen. nu har jag kramp i händerna och läpparna. flöjten är inte vad den var när jag spelade på den under högstadiet och gymnasiet. alltså 15-20 år sedan. otät, fläckig o i avsaknad av tlc under det senaste århundradet.

men jag envisades o fingrarna kom ihåg greppen medan hjärnan, lustigt nog, inte kom ihåg vilka toner greppen motsvarade. o givetvis hade jag bara de svåra böckerna kvar nu när jag hade behövt ”spanien, är ett land, där man dansar tango”-nivån dvs. första boken. typ.

men inspirerad är jag så jag har frågat syster om jag inte kan få låna hennes fina flöjt som hon, så vitt jag vet, inte spelar på. den kanske det kan vara värt att renovera, om det skulle behövas.

om det går vägen så måste jag hitta en flöjtlärare som tar emot en vuxen elev. kulturskolan hade jag visst straffat ut mig från för länge sen (åldersgräns 6-22) men det ordnar sig. nån lär det väl finnas som vill lyssna på mitt tutande o lära mig allt om skalor. not?

hursomhelst: tack för inspirationen!

2 thoughts on “om inspiration o gamla flöjter.

  1. whaaat? jag visste inte att du spelar flöjt, precis som jag! eller så visste jag det och har glömt det. men åh! 🙂 jag är inte aktiv längre, tragiskt nog (min kära studentorkester har fått klara sig utan mig i ett par år nu). förutom någon enstaka gång på bröllop och dyl. saknar det!

    hoppas inspirationen håller i sig! 🙂

    • haha, ja, får verkligen hoppas att inspirationen håller i sig för jag blir ju glad av att spela. men en bra flöjt är ett måste… en otät rackare tröttnar jag nog på snabbare än snabbt. 🙂

Kommentera

