om att fokusera på fel grejer.

det är så lustigt. många kvinnor pratar om hur kvinnor ska stötta varandra osv. etc. bla. bla. bla. inget fel i det förutom att det ibland blir lite knasigt. som häromdagen när jag promenerade till jobbet och en bekant hann ikapp mig och började småprata.

hon frågade om vad jag jobbar med på mitt nuvarande jobb och jag berättade som det var, att jag sökt en tjänst men att efter att på den andra intervjun råkat nämna att jag arbetat med en något, ja, låt oss säga obskyr, del av systemet så blev jag erbjuden en tjänst där jag skulle arbeta med denna obskyritet. jag fick alltså en annan tjänst en den jag hade sökt.

nämnde du inte att du arbetat med det där på din cv? frågade hon. nej, sa jag. typiskt tjejer, fick jag då höra.

och kände mig dum. för tydligen var jag dålig för att jag inte tagit upp den här kunskapen på mitt cv. ja, jag förstod ju tydligen inte själv vad jag egentligen kunde.

alltså: det kan hon ju få tycka, men är det inte lite märkligt att denna kvinna, som skrivit böcker om hur kvinnor ska ta sig fram i arbetslivet och hur kvinnor ska hjälpa fram varandra, fäller en sån kommentar som är så, ja, negativ liksom. så opepp. vore det inte ha varit bättre att ha sagt nåt i stil med att vad kul att du fick det jobbet, trots att du inte nämnt det på din cv. och till nästa gång, se till att skriva dit det. att fokusera på det positiva. att jag fick jobbet rätt mkt på grundval av ngt som jag nämnde på intervjun.

jo, det hade det faktiskt.

Kommentera

