julkalendern dag 4: berätta om en person du beundrar.

mamma, du kanske inte tror det men jag beundrar dig faktiskt. det har tagit lång tid att förstå det, att se de sidorna som jag gillar så hos dig utan att sinnet har grumlats av bygones men jag har fattat nu.

det jag beundrar hos dig är att du är så självständig. du har vågat gå vidare när relationer inte varit bra för varför ska man stanna om man inte är lycklig? det kanske inte är lätt att vara själv men du klarar det och du verkar trivas med ditt liv. ibland kanske lite mindre men oftast alldeles tillräckligt bra.

sen gillar jag att du är så så social. du är faktiskt galet aktiv och reser och träffar folk och går på teater och konserter och läser. ofta förstår jag inte hur du orkar men du gillar det väl. varför skulle du annars fara runt som du gör?

sen är jag full av beundran inför ditt engagemang i dina elever. det är helt fantastiskt och du vågar ta elevernas parti. på riktigt. du är sannerligen ingen bekväm person utan tar diskussionerna och konflikterna även om det innebär att du kanske står lite ensam vid sidlinjen med dina kollegor på andra sidan. men du gör det och det är nästan som om du inte vet annat och som att det inte är viktigt att alla människor i hela världen gillar dig. näe, du vill att dina elever ska få så bra förutsättningar som möjligt och du viker dig inte på den punkten. jag önskar att jag hade haft en lärare som du.

du är också en av de få person jag känner som hela tiden pushar sig själv att utvecklas. du ansöker om stipendier för att driva projekt om lärande, om tvåspråkighet, om matte. ja, om allt möjligt. du får ofta de här stipendierna och gör olika roliga saker med dina elever. du pluggar också en hel del kurser på högskolan och ibland påstår du att det bara är för att få upp din lön men så enkelt är det ju inte vara. erkänn, du gillar att lära dig nytt och att ifrågasätta tidigare doktriner. det ligger i din natur.

och sen älskar jag att du är så knasig. du är den ende jag känner som går på stan med hårrullar i lugge. och när någon påpekar det skrattar du bara. du tar inte dig själv på alltför stort allvar och det är en fin egenskap.

mamma, du är min idol. love ya och jag tror att vi kommer att få många fina mamma-dotter-år framöver. äntligen.

Kommentera

