julkalendern dag 12: berätta om någon som du saknar.

mummi, jag saknar dig. ofta. du var en person som fanns där, som ett tryggt nav, när det var rörigt. jag visste inte det då, men du var tydligen min största supporter också. det har mamma berättat. du tyckte visst inte alls att mina jeans var för tajta, när mamma tyckte det. du tyckte att det var en suverän idé att ta studieuppehåll och istället åka och au-paira i oslo och kina när mamma trodde att det skulle vara dödstöten för mina universitetsstudier. du sade aldrig det här direkt till mig, men vad gör det, jag är så glad att höra att du fanns där för mig.

en gång, kan det ha varit 2007 kanske, så åkte du och jag på solsemester. jag hade jobbat hela våren och hade råd och ville åka men ingen av mina kompisar hade det. så jag ringde dig och du hängde på. vi drog till mallis du och jag. jag minns knappt resan ner men minns hur vi satt på hotellet, på balkongen, och betraktade folket nere vid poolen. jag minns hur jag en kväll försökte få dig att berätta om hur det var där uppe i norra finland under andra världskriget, något som du aldrig pratade om. och jag minns hur du genomskådade mina försök att få dig lite på kanelen med hjälp av taxfreekonjaken så att du skulle bli lite mer pratsam. istället uppmuntrade du mig att åka ner på stan och dansa med tjejerna jag lärt känna vid poolen. så det gjorde jag.

det var väldigt varmt på så du orkade inte så mycket men en dag då tog vi taxi till stranden. från trottoaren där vi klev av var det en bit bort till solstolarna och jag minns hur vi trippade fram, så snabbt som du kunde, över den heta sanden medan vi fnittrade. sedan satt vi under parasollet i varsin solstol och betraktade folket, läste böcker och bara var. du var så fin i ditt silvervita hår och din himmelsblå baddräkt.

jag saknar dig, min mummi.

Kommentera

