julkalendern dag 23: berätta om ditt bästa julminne.

oj, jag har nog inget specifikt. och definitivt inte ngt minne om en hel julafton. eller nåt bästa. det är väldigt fragmentariskt alltihopa.

men mitt tidigaste minne är nog den julen jag fick en talande docka som jag döpte till nana (efter emile zolas roman som jag råkat se en filmatisering av på tv). jag var kanske 5 år och jag älskade den där dockan över allt annat. eller förresten, nästan. mest älskade jag min mjukis leopard som hette tiger.

sen nåt år senare får jag för mig att vi var i finland över julen. jag minns hur vi badade bastu och sedan kastade oss ut i snön. det var beckmörkt och kallt och snön var vass. jag minns hur min morbror skrattade högt och galet när han hoppade runt i snön, spritt språngande naken.

sen var vi i vemdalen för några år sen. hela familjen, förutom pappa som vägrade komma med. där åkte vi skidor hela dagarna och oona och jag åkte störtlopp i barnbacken. jag gillade kombon av att röra en massa på sig, basta och sedan sitta och äta äta äta och prata prata prata. mindre kul var ju att jag inte klarade av att köra upp för backen m vår bil och gled baklänges nedför och rakt in i en snödriva. jojomensan.

ett julminne som jag inte har än men längtar efter att få är den från en kompisjul. dvs en julafton som tillbringas med goda vänner nånstans där det antingen är askallt eller väldig varmt. kanske, en dag.

Kommentera

